WHAT WE DID
—
Visual Identity
Illustration
Marketing Material
SoMe
CLIENT
—
The Tall Ships Races 2019 - Fredrikstad
SHARE THIS PROJECT
—
Facebook Twitter Mail
Skutefest ble folkefest
Utfordring
—
The Tall Ships Races er en nonprofit-organisasjon som utdanner og utvikler ungdom gjennom seiltrening og -opplevelser. I 2019 var Fredrikstad igjen vertsby. I dette ligger et stort arrangement over flere dager, med titusener av besøkende til byen og båtene.
Én festival, tre utfordringer: Invitere og inspirere unge deltagere, rutinerte frivillige - og skape folkefest for publikum.
Studiogeist jobbet i tett samarbeid med arrangøren for å utvikle identitet, design og materiell.
Løsning
—
TSR henvender seg spesielt til unge, og en vesentlig fokus ble lagt på å modernisere budskap. TSR innebærer i praksis "gamle båter til unge folk". Målet var en mer relevant og tiltrekkende festival.
Med bruk av blant annet person-illustrasjoner, lekende designelementer og fargebruk, får man en modernisert visuell profil. Samtidig hentet vi inn gamle klassiske ikoner og motiver fra sjøfarten opp gjennom tidene.
Identiteten kan tas ut på alt fra festivalmateriell, annonser, web og sosiale medier,
Resultat
—
En fargesterk profil, med fokus på byfest og gleden rundt nærheten til havet. Og byfest ble det!
Selve festivalen må sies å stå igjen som en suksess: 140 000 unike besøkende på festiven (PwC-tall) og verdiskapning beregnet til 68 millioner kroner.
PS! Visste du at Tall Ships Races en gang i tiden var nominert til Nobell fredspris?!
—